sobota, 2 czerwca 2018

Budowa siodła i ogłowia oraz style jazdy

Witajcie.
W dzisiejszym poście opiszę budowę siodła, ogłowia oraz akcesorii w stylu angielskim oraz westernowymm. Style równiez opiszę poniekąd.
Zapraszam.

Zacznę może najpierw od tego jakie mamy style jazdy konnej. Podobno jest ich 5, jednak ja wymienię te najpopularniejsze czyli: Western, Klasyczny=Angielski oraz Naturalny.

1. Styl Angielski, czyli Klasyczny.
W tym stylu kieruję się konia głównie wodzami (dlatego są takie krótkie). Ciałem i łydkami nie wykonujemy tak wielkiej pracy jak właśnie wodzami. Oczywiście praca dosiadem bardzo się liczy. Pamiętajcie, że jedno nie zaprzecza drugiemu.

2. Styl Westernowy.
Wodze tak naprawdę służą tylko do ustawienia głowy konia, nawet nie do zatrzymania. Konia kieruje się iwyłącznie dosiadem, czyli ciałem, ciężkarem, niewidocznymi znakami nóg poprzez któroe możemy wykonać niemalże każą figurę i zwonić konia.

3 Styl Naturalny.
Jest najmniej popularny z tych trzech stylów. Jest to technika. Prawdziwy naturalny powinien być bez żadnych sprzętów. Na oklep i bez ogłowia mówiąc w prost. Choć dopuszcza się aby była jedna linka zastępująca nam to ogłowie. Są jednak ludzie którzy jeżdżą trzymając się włosów konia. 
Natural to wpłynięcie na psychikę konia. To nie to, że my mu kazujemy. My jestesmy jego najlepszymi przyjaciółmi, ona nam ufa... I porozumiewamy się tylko ciałami i myślami.


Przejdźmy już do sedna.

1. Budowa siodła skokowego (czyli w stylu klasycznym).
  • Terlica
To szkielet siodła, najważniejszy element siodła, najczęściej wykonana jest z metalu, drewna lub tworzywa sztucznego.
  • Siedzisko 
Jest to najgłębszy punkt siodła, gdzie siedzi jeździec, siodła skokowe cechuje płaskie lub średnio-głębokie siedzisko, aby móc swobodnie podążać za ruchem konia.
  • Przedni łęk
Stanowi najwyższy punkt z przodu siodła, chroni on kłąb konia przed otarciami i obciążeniami dlatego musi być dobrze dopasowany do wierzchowca. Zapobiega on przed przesuwaniem się jeźdźca do przodu.
  • Tylny łęk
To najwyższy punkt z tyłu siodła, zapobiega przesuwaniu się osoby jeżdżącej konno do tyłu.  W skokowych siodłach jest on bardziej wydłużony i krótszy.
  • Tybinki
Umiejscowione są one po bokach siodła, mają za zadanie chronić nogi jeźdźca, na nich zamocowane są poduszki kolanowe. W siodle skokowym są one wysunięte do przodu.
Pod tybinkami znajdują się tybinki małe, które przykrywają sprzączki popręgu.

  • Poduszki kolanowe 
Zamocowane są one na tybince, w siodle skokowym są duże i wysunięte do przodu aby jeździec mógł swobodnie przyłożyć kolano i zrobić stabilny półsiad.

  • Przystuły
To paski do których zapina się popręg, mocowany pod brzuchem konia by siodło mogło się trzymać, do skoków zalecany jest popręg z fartuchem, który chroni brzuch konia przed uderzeniem kopyt.
  • Puśliska
Są to paski zamocowane do siodła za pomocą zamka zatrzaskowego. Do puślisk przyczepione są strzemiona.
  • Strzemiona
Służą do utrzymywania się w siodle podczas jazdy i wspomagają wsiadanie. Wykonane są ze stali lub tworzywa sztucznego, zawieszone na puśliskach.



2. Budowa siodła ujeżdżeniowego (czyli również klasyk).
  • Siodło ujeżdżeniowe powstało aby ułatwić jeźdźcowi komfortowe i bezpieczne przekazywanie sygnałów koniowi. Budową różni się od innych siodeł jeździeckich głębokim siedziskiem, wyższym łękiem przednik i tylnym, co daje stabilny dosiad. Długie tybinki i poduszki kolanowe, umożliwiają odpowiednie ułożenie nogi osoby jeżdżącej. Przystuły są dużo dłuższe, po to aby można było podpiąć krótki popręg ujeżdżeniowy, który w ten sposów będzie leżał poza siodłem, by noga jeźdźca mogła przylegać jak najbliżej ciała zwierzęcia. Popręgi ujeżdżeniowe dostępne są w rozmiarach od 50 do 80 cm. 

3. Tak dla formalności teraz Siodło Wszechstronne.

Myślę, że nie musze opisywać. Gdyż, każde siodło ma prawie, że podobna budowę. Różnią się odrobinkę. A siodło wszechstronne łączy cechy skokowego i ujeżdżeniowego.





4. Budowa siodła Westernowego (KULBAKI)



  • WIDELEC
Widelec jest to przednia część siodła.
  • ROŻEK
Rożek jest to wystający element z przodu siodła, tam, gdzie w europejskich siodłach znajduje się przedni łęk. Rożek jest zwykle zrobiony z surowej skóry i jest wykorzystywany do zaczepienia linki podczas pracy z bydłem. Są takie elementy ćwiczeń, podczas których nie wolno dotykać rożka.
  • SZEROKIE PUŚLISKA
Szerokie puśliska (zwane też osłonami) działają zarówno jak normalne puśliska, jak i w charakterze ochrony przed potem konia..
  • STRZEMIĘ
Strzemię jest tym samym w siodle westernowym i w siodle europejskim.
  • PAS DO POPRĘGU
Pas do popręgu to skórzany pasek, do którego mocowany jest popręg.
  • PĘTLA DO PASA DO POPRĘGU
Niepotrzebna część pasa do popręgu przechodzi przez specjalną pętlę.
  • POPRĘG
Popręg jest zwany w tym stylu nie girth, lecz cinch.
  • TYLNY POPRĘG
Tylny popręg jest używany szczególnie podczas pracy z bydłem w dyscyplinach working cow horse i cutting. Ten dodatkowy popręg zapobiega przesunięciu się siodła do przodu.
  • ZACZEP POPRĘGU
Zaczep popręgu ma kształt litery D i służy przymocowaniu pasa do popręgu do siodła.
  • SIEDZISKO
Siedzisko jest to górna płaszczyzna siodła. Często wykonywane jest z zamszu, ponieważ daje to jeźdźcowi lepszą przyczepność.
  • TYLNY ŁĘK
Tylny łęk, podobnie jak w siodłach europejskich, jest to tylna część terlicy siodła.
  • POŁY
Siodło spoczywa na połach. Siodła westernowe nie mają wyściółki i poduszek.
  • PASKI DO MOCOWANIA EKWIPUNKU
Znajdujące się przy siodle paski są wykorzystywane do mocowania elementów ekwipunku.



5. A teraz budowa ogłowia klasycznego.


  • Naczółek
  • Pasek potyliczny (lub nagłówek)
  • Paski wędzidłowe, policzkowe
  • Podgardle (lub pasek podgardlany)
  • Nachrapnik
  • Wędzidło
  • Wodze
  • Skośnik



6. Budowa ogłowia westernowego
Cóż tu dużo opisywać, poprostu wkleję zdjęcie. Ono pokaże wszystko.



Dobrze, wydaje mi się, że to co chciałam to napisałam i pokazałam. Opisane mamy 4 siodła i 2 ogłowia.
Jeśli chodzi o styl naturalny to zamiast ogłowia jest halter lub jakaś linka. 
Do zobaczenia w następnym tygodniu, a poniewaz zbliżają się wakacje. To tematyka postu będzie właśnie o obokzach i koloniach jeździeckich!


2 komentarze:

  1. Bardzo konkretnie napisane. Super artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  2. 20 year old Community Outreach Specialist Alic Laver, hailing from Campbell River enjoys watching movies like Laissons Lucie faire ! and Playing musical instruments. Took a trip to Hoi An Ancient Town and drives a Navigator. zawartosc

    OdpowiedzUsuń